dimarts, 11 de desembre de 2007

Actualitat del català. La llengua com a joc

Sempre s'ha tendit a relacionar els temes de llengua amb ensopides regles que calia memoritzar. I res més lluny de la realitat. És ben cert quan diem que la llengua dóna molt de joc i pot resultar divertida i entretinguda (sense caure en segones lectures).

Uns quants exemples d'ara i de sempre:

Màrius Serra és potser dels qui més ha fet per relacionar llengua i joc a partir de la seva expertesa en enigmística. Anem dels mots creuats, a l'espai Verbàlia, passant per l'Enigmàrius que cada dia ens desperta les neurones a El Matí de Catalunya Ràdio. Sense oblidar les magnífiques traduccions, per exemple, de les obres de l'anglès Tom Sharpe o novel·les d'aire enigmístic, com l'Ablanatanalba.

Però tampoc podem oblidar noms com el de Ramon Solsona, i les seves magnífiques Reflexions de sala i alcova que ens van acompanyar durant tant de temps a la contraportada de l'Avui.

La Televisió també ha estat un bon aparador per a programes-concursos on els jocs de paraules hi tenien un lloc preeminent. Recordo l'entranyable Si l'encerto l'endevino, pesentat per Josep Maria Bachs. Us he de fer una confessió: al seu moment m'hi vaig presentar i hi vaig guanyar una picossadeta. L'únic com que he anat a un concurs de televisió. Aposto sobre segur...

Ara TV3 reprèn aquesta tradició de concursos "lingüístics" amb el Bocamoll que tot just estrenaven ahir, presentat per Espartac Peran, l'exhome del trànsit. Programa ràpid de preguntes i respostes i on tres parelles d'allò més heterogeni competeixen per passar a la final i jugar per endur-se un bon pot de diners. Res de nou: aposta sobre segur en fórmules que sempre han funcionat més o menys i que es fa païble perquè dura poc menys de mitja hora. Poc pretensiós, però efectiu.

Finalment em vull fer ressò d'un parell d'iniciatives que han aparegut a Internet, de jocs de llengua, que vénen a prendre el relleu a aquells jocs de taula de sempre, com ara l'Scrabble o el del diccionari i els papers en blanc on cadascú apunta una definició d'una mateixa paraula i guanya la més votada.

Em refereixo al Catavolta, el joc de preguntes en línia de la Plataforma per la Llengua, amb preguntes bàsiques sobre la situació actual de la llengua catalana. L'objectiu final del joc, que s'ha realitzat en col·laboració amb la Fundació Trias Fargas, és destacar la vigència i modernitat del català, destapar les idees equivocades que sovint ens porten a menysvalorar la nostra pròpia llengua i reclamar que es treballi per augmentar-ne l'extensió en diversos sectors on el grau d'ús és encara molt escàs.

I finalment, el Trivicat, un joc de preguntes en català per al teu mòbil. Josep Mir ha creat aquest joc que es pot descarregar gratuïtament en qualsevol mòbil, fet amb la filosofia del web 2.0: qualsevol persona pot suggerir des del web, noves preguntes, que seran revisades i validades. Les preguntes són de 6 àmbits generals: geografia, art, història, ciència, entreteniments i esports.
Publica un comentari a l'entrada