dimecres, 30 d’abril de 2008

L'efecte Infozèfir





Quan parlem de l'efecte Digg o l'efecte Menéame ens referim a pàgines web que poden quedar col·lapsades per l'allau de visites que poden arribar a rebre d'aquests serveis de votació de notícies en anglès (Digg) i castellà (Menéame), respectivament.

En català, paral·lelament, hauríem de parlar de l'efecte La Tafanera, però el trànsit que genera aquest portal de notícies en català encara no arriba a poder determinar aquests efectes com a allau de visites.

Però hi ha altres portals o serveis especialitzats que funcionen d'una manera similar i que també produeixen un augment sensible (o considerable) del trànsit de visitants. Jo avui us vull relatar l'efecte Infozèfir, entre els professionals de la llengua catalana.

La setmana passada enviava la notícia que havia publicat el vocabulari de paremiologia que us presentava en l'escrit precedent a aquest. La notícia va sortir a Infozèfir, el butlletí d'informació sobre llengua catalana, del qual també us vaig parlar anteriorment, que té en l'actualitat gairebé 1.500 subscriptors, i de seguida vaig començar a notar una allau de visitants que podeu comprovar en les estadístiques de visites del portal Refranys.com:

Tenint en compte que refranys.com és un portal obert al gener de 2008 (fa poc més de 3 mesos), hereu de la Paremiologia catalana que obria el 2002 a Wanadoo, i encara en reestructuració i amb reelaboració de continguts, doncs les 300 visites setmanals que tenia eren molt benvingudes. Són entre 40-50 visites diàries, que s'han de sumar a les visites que genera cada un dels blogs paremiològics que en pengen o en deriven. Tot suma, és clar. I ajuda a arribar als vora 500 visitants diaris que tafanegen ara mateix per la paremiosfera.

Doncs al que anàvem: el dia 21 d'abril surt la notícia a l'Infozèfir i les visites del portal salten als 538 visitants (NO pàgines vistes) i 532 visitants del dia posterior. Passat l'efecte Infozèfir les estadístiques es tornen a situar en un nivell més baix, però bastant superior a les visites anteriors a l'esdeveniment: entre 100 i 170 visitants (NO pàgines vistes) diaris.

Lectura? Les visites d'un lloc d'Internet no poden ser la flor d'un dia, ni provocades per l'efecte crida d'una imatge trampa, o de determinades paraules de moda o provocadores que hi fan aparèixer visitants no desitjats... i que difícilment tornaran. El trànsit d'un lloc web ha de conrear-se cada dia i aconseguir una audiència fidel i interessada, que vingui i torni, perquè li agrada el que hi troba.

I això només s'aconsegueix passet a passet, enllaç a enllaç, amb referències en llocs clau dins l'anell temàtic del teu blog. I amb la feina constant, sostinguda i continuada.

Quan vaig obrir l'antic portal de Wanadoo, tenia entre 10 i 30 visites diàries, que ja em semblaven qui sap què. Després va venir el Raons que rimen, amb poques visites de primer (l'actualitzava poc), però que ha anat enlairant-se fins a les 30.000 visites que comptabilitza el seu comptador a dia d'avui, dos anys i mig després. I el Refranyer català-castellà, el Refranyer temàtic, i el Diccitionari... Tot suma i ajuda a generar l'actual trànsit superior als 10.000 visitants mensuals. Amb efectes Infozèfir puntuals, quan hi hagi alguna notícia destacable. Però la millor notícia és la feina de cada dia.

Jo seguiré treballant de valent cada dia, aportant més i més material paremiològic. El millor premi a aquesta feina és que seguiu venint cada dia i que m'ajudeu a millorar-ne els continguts amb les vostres aportacions i comentaris.
Publica un comentari a l'entrada